Beş Yıl İçinde 20 AVM’ye Ulaşmayı Hedefliyoruz
peuterey jakke canada goose jakke pris woolrich parka timberland norge timberland boots woolrich arctic parka uggs vintersko parajumper jakke uggs votter belstaff jakke canada goose pris moncler jacket belstaff jacket barbour jakke canada goose expedition parka dame barbour jakke dame canada goose expedition parka barbour norge moncler vest
Beş Yıl İçinde 20 AVM’ye Ulaşmayı Hedefliyoruz
Beş Yıl İçinde 20 AVM’ye Ulaşmayı Hedefliyoruz
Fiba Ticari Gayrimenkul Yatırımları CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman,
30.11.2016 00:00:00

 

 

 

Beş Yıl İçinde 20 AVM’ye Ulaşmayı Hedefliyoruz

 

 

 

Türkiye, Romanya, Moldova ve Çin’de toplam sekiz AVM’si olan Fiba Grubu, bu alandaki portföyünü beş yıl içerisinde 20 AVM’ye ulaştırmayı hedefliyor. Fiba Ticari Gayrimenkul Yatırımları CEO’su Yurdaer Kahraman, yönettikleri gayrimenkullerin büyüklüğünün 2 milyar doları aştığını söylüyor. Grup, önümüzdeki süreçte mevcut AVM’leri satın alarak veya yönetimlerini üstlenerek büyümeyi hedefliyor.

 

 

Fiba Ticari Gayrimenkul Yatırımları CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman, Grup olarak12 ülkede faaliyet gösteriyoruz ve 15 binin üzerinde çalışan personelimiz var. Yaklaşık 18 milyar dolar aktif büyüklüğümüz bulunuyor. Fiba Gayrimenkul olarak portföyümüz de mevcut 17 proje bulunuyor. Gayrimenkullerin değerleri 2 milyar dolar olduğunu söyleyen Yurdaer Kahraman, “Beş yıl içinde toplamda 20 AVM’ye ulaşmayı hedefliyoruz” diyor.

 

Fiba Grubu’nun günümüzdeki yapısını anlatır mısınız?
Fiba Grup 1987 yılında kuruldu, Türkiye’de ve yurtdışında faaliyet gösteriyor. Genel olarak yüzde 50 finansal sektörler yüzde 50 de finans dışı sektörlerde faaliyet göstermektedir. İlk olarak Fibabanka ile başlayan bankacılık sektöründen gelen bir kuruluşuz. Devamında Florence Nightingale Hastaneleri bizim faaliyet gösterdiğimiz bir şirketimiz. Ayrıca perakende grubumuz var. Burada Marks&Spencer, GAP, Banana Republic gibi hem Türkiye hem Rusya hem Ukrayna için master franchise hakları bizdedir. Sigorta sektöründe Alman ERGO Sigorta şirketini satın aldık. Ayrıca factoring sektöründe de varız. Yurtdışında Hollanda’da merkezi olan Credit Europe Bank farklı ülkelerde yer almak için bize ait olan bir bankadır. Bu faaliyetlerin dışında gayrimenkul sektöründe Swissotel The Bosphorus bizim gruba aittir. Eğitim alanında Özyeğin Üniversitesi yine bizim gruba ait bir üniversitedir.

 

Yurtdışı faaliyetlerinizden bahseder misiniz? Yeni hedefler neler? Yatırımı gündeme aldığınız ülkeler hangileri?
Gayrimenkul olarak Türkiye’de, Romanya’da, Çin’de ve Moldova’da gayrimenkullerimiz var. Toplamda 8 alış veriş merkezimiz var. Bunlardan dört tanesi Türkiye’de dört tanesi de yurtdışında bulunuyor. Yurtiçin de Gaziantep, Konya, Adana ve İstanbul Kartal’da M1 AVM’lerimiz var. Yurtdışında ise bir tanesi Moldova’nın başkentinde olan Moldova Shoppıng’dir. Romanya Bükreş’te Plaza Romania ve Bucuresti Mall adlarında iki tane AVM’miz var. Yurtdışında ki dördüncü alış veriş merkezimiz Çin Shenyang’da bulunuyor.

 

Burada yaklaşık 10 milyon insan yaşıyor. Burada ki AVM’miz 115 bin metrekaredir. Bu AVM’mizde de şu anda bir renovasyon çalışması yapıyoruz. Çin’de de perakende sektörünün değiştiğini görüyoruz. Bu değişimleri takip ediyoruz ve ona göre stratejilerimizi belirliyoruz. Çin’de bizim 15-16 bin metrekare büyüklüğünde içerisinde bir çok markanın bulunduğu mağazamız vardı. Ama piyasaya yeni konseptler geldikten sonra bu mağazalar zorlanmaya başladı. Çünkü onların içerisinde yer alan markalar oradan çıkıp kendi mağazalarını açmaya başladılar. Bizde burada ki değişimi görüp renovasyon çalışmalarına başladık.

 

Piyasayı ve rekabeti iyi takip etmeniz gerekiyor. Çünkü Çin Shenyang’da 40-50 tane AVM var. Çin’deki AVM’lere gittiğinizde yüksek kesime hitap eden markaları görürsünüz. Bu birbirine benzeyen AVM’lerin her yerde olduğunu görürsünüz. Şu anda dikkatimizi çeken o AVM’ler problem yaşıyor. Çinli mülk sahipleri bizim AVM’leri başarılı bir şekilde yönettiğimizi gördüğü için bizlerden danışma desteği talep ediyorlar. Bu bizim açımızdan gurur verici bir durum.

 

Türkiye’de son dönemde ne tür proje çalışmalarınız var?
Gaziantep’teki M1 AVM’mizde renovasyon çalışmaları yaptık. Biz bu çalışmaları yaptıktan sonra müşteri sayımızın arttığını gördük. Aynı şekilde Adana’daki M1 AVM’mizi de 77 bin metrekareden 90 bin metrekareye büyütüyoruz. Burada önemli olan şey organik olarak büyüyoruz. Kartal’da ki M1 AVM’mizi de renove etmek için çalışmalara başladık. Ayrıca oraya konut da ekleyeceğiz. Burada karma bir proje oluşturacağız. Konya’da ki M1 AVM’miz için de renovasyon çalışmaları yapmaya başladık.

 

Türkiye’de ki AVM sektörünün geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Şu anda zor durumda olan AVM’lerin yapılırken de yapılmadan önce geliştirilirken de hatalar yapıldığını görüyorum. AVM’nin büyüklüğü, lokasyonu, ulaşılabilirliği konularında baştan hatalar yapılıyor. Farklı sektörlerde başarılı olan bir çok firmanın birden gayrimenkul sektörüne yöneldiğini gördük. Bu ilk başta şehir planlaması ile başlıyor, 10 tane AVM’yi yan yana görüyorsunuz. Türkiye’de özellikle de büyük şehirlerde çok fazla AVM’nin olduğu söyleniyor. Hâlbuki metrekareye baktığınız zaman Batı ülkeleri ile karşılaştırdığınız da bizde halen metrekare anlamında yetersiz olduğumuz görülüyor. Buda gösteriyor ki halen AVM yapmak için yer var.

 

Burada önemli olan AVM’yi iyi yapmak. Piyasadaki konseptlere bakmak, kim işini daha iyi yapıyorsa onlarla birlikte büyümek gerekir. Ayrıca eğitim konusunun önemli olacağını düşünüyorum. Aslında dünyanın ilk alış veriş merkezi olan Kapalı Çarşıya baktığınız zaman hayat orada. Onu günümüze çevirmek gerekiyor. Yani sadece eskiyi bugüne getirmek değil, yeni ile birlikte harmanlamak gerekiyor. Türkiye’de mevcut olan bütün AVM’lerin düzeltilmesi gerekiyor. Tabi bunun için ciddi bir yatırım gücü ve perakende sektörünün içinde olmanız lazım. Bu saydıklarımla Fiba Holding ile bağdaşan bir çok konunun olduğunu görüyorsunuz.

 

Gelecek dönemlere ilişkin yatırım planlarınız nelerdir?
Biz kesinlikle alış veriş merkezi geliştirmeye devam edeceğiz. Bu anlamda baktığımız, incelediğimiz ve değerlendirdiğimiz yerler var. Bunlar hem yurtiçinde hem de yurtdışında bulunuyor. Bizim şu anda Romanya’da renovasyon çalışmalarını bitirip AVM’leri yaptıktan sonra, bizim bu gücümüzü görüp bize gelip AVM’lerimizi de yönetir misiniz diye teklifte bulunanlar var. Bizim konseptimize ve perspektifimize uygun projeleri değerlendireceğiz. Türkiye’de ise bizim gördüğümüz, yapabileceğimiz, değer katabileceğimiz AVM’lerin olduğunu düşünüyoruz. Bu anlamda yakın zamanda bir satın alma gerçekleştireceğiz. Beş yıl içinde toplamda 20 AVM’ye ulaşmayı hedefliyoruz.

 

Artık daha kurumsal bir yapıya büründük. İsmimizi Fiba Alış Veriş Merkezlerinden çıkartıp Fiba Commercial Properties’e çevirdik. Burada ki amacımız Türkiye haricinde farklı ülkelerde gayrimenkul varlıklarımızın olduğunu, yapmış olduğumuz farklı hizmetlerin olduğunu böylelikle herkes birden görmüş olacak. Bu yapının oluşması için dört seneye yakın çalıştık.

 

Dizayn Outlet projeniz hakkında bilgi verir misiniz?
Lüks markalar üzerine dizayn outlet yapan ve dünyada bir numara olan McarthurGlen şirketiyle ortaklığımız var. İstanbul’da onlarla birlikte iki tane lüks dizayn outlet mağazası açacağız. Dünyanın önde gelen lüks markalarının satışının olacağı, tek katlı, bazı yerleri açık, sokak gibi keyifli bir mimari yapıya sahip bir outlet yatırımı olacak. Bu bizim yeni bir girişimimiz. İki yıldır bu iş üzerinde çalışıyoruz. Her şey yolunda giderse 2018 yılında ilk mağazamızı açacağız.

 

 

FİBA Holding ‘Kadın Dostu Şirketler’ araştırmasında birinci seçildi. Konu hakkında bilgi veren Fiba Holding İnsan Kaynakları ve Kurumsal İletişim Direktörü Deniz Yüksekkaya, “FİBA Holding’in aslında ilginç bir durumu var. 15 bin civarında çalışanımız var. Bunların yüzde 63’ü kadın çalışanlardır. Tabii ki ağırlıklı olarak hizmet sektöründe yer almamız bu anlamda önemli bir neden teşkil ediyor. Diğer önemli bir konu da gerçekten en üst yönetim kadememizden başlayarak cinsiyet ayrımı yapmadan karşımızda ki insanın bu işi yapıp yapamayacağına göre değerlendiriyoruz. Holdingin tepe yöneticilerine baktığınızda da ya en tepe yönetimde ya da onun bir altında kadın yöneticilerin olduğunu görüyoruz. Aslında biz bu kadın çalışan sayılarımızın fazlalığına hiçbir zaman konsantre olmadık. Pozitif ayrımcılık yaptığımız bir durum yok. Çünkü insanları yetkinliklerine göre performanslarına göre değerlendirmek gibi doğal bir yaklaşımımız var. Aynı araştırmanın yönetici kısmanda da kadın istihdam oranımız yüzde 57’dir. Kadınların iş hayatında iş odaklı olduklarını düşünüyorum.”

 

 

Haberin Fotoğraf Galerisi


HAVA DURUMU
İSTANBUL
İstanbul
PİYASALAR
  Alış Satış
DOLAR 3,5213 3,5276
EURO 4,1333 4,1408
STERLİN 4,5315 4,5551
ALTIN
ANKET

                 Sonuçları gör.