“2018’de 50’den Fazla AVM’ye Yönetim Hizmeti Sunmayı Hedefliyoruz”
peuterey jakke canada goose jakke pris woolrich parka timberland norge timberland boots woolrich arctic parka uggs vintersko parajumper jakke uggs votter belstaff jakke canada goose pris moncler jacket belstaff jacket barbour jakke canada goose expedition parka dame barbour jakke dame canada goose expedition parka barbour norge moncler vest
“2018’de 50’den Fazla AVM’ye Yönetim Hizmeti Sunmayı Hedefliyoruz”
JLL Türkiye Varlık Yönetimi Müdürü Mirşad Kalan;
30.11.2016 21:55:08

 

 

 

“2018’de 50’den Fazla AVM’ye Yönetim

Hizmeti Sunmayı Hedefliyoruz”

 

 

Ticari gayrimenkul üzerine finansal ve profesyonel hizmetler veren, yatırım yönetimi alanında danışmanlık hizmetleri sunan JLL Türkiye Varlık Yönetimi Müdürü Mirşad Kalan, “2018’in sonuna gelindiğinde Türkiye’de 50’den fazla alışveriş merkezine yönetim hizmeti sunmayı hedefliyoruz” dedi.

 

JLL Türkiye’nin genel yapılanması hakkında bilgi verir misiniz?
JLL, Türkiye’de alışveriş merkezi yönetimi ve kiralama konusunda çok aktif olan bir şirket. Ayrıca değerleme, capital markets, sermaye piyasaları departmanları gibi birçok fonksiyonu içimizde barındırıyoruz ve aslında gücümüzü buradan alıyoruz. Bir alışveriş merkezi bize geldiği zaman tek noktada bütün süreçleriyle onlara destek olup, açılışından ilk hazırlanmasına, fizibilitesinden son kiralama ve yönetimine kadar her aşamasında hizmet veriyoruz. Şuanda aktif 27 tane projenin yönetimini yapıyoruz, buda yaklaşık 1.2 milyon metrekareye denk geliyor. Türkiye’de 367 tane alışveriş merkezi var, buda 10 milyon metrekare kiralanabilir alan demek. Bizim 2018 sonunda 50 tane alışveriş merkezine ulaşma hedefimiz var, buda yaklaşık 2 milyon metre kare demek. Bu aslında Türkiye’deki alışveriş merkezi sektörünün gelişmesiyle paralel olarak devam eden bir hedef. Çünkü Türkiye’de alışveriş merkezi sayısının 430’a ulaşması bekleniyor. Şuanda İstanbul’dan Van’a kadar Türkiye’nin birçok yerinde ve Irak’ta yer alıyoruz. İzmir ve Adana’da yeni projelerimiz var. Aynı şekilde Irak’ta şuanda açılmakta olan bir projemiz var. Ağırlıklı olarak Ankara’da hizmet veriyoruz. Bunun dışında aktif alışveriş merkezlerinin de yönetimlerini alabiliyoruz. Starcity buna güzel bir örnek, Starcity’nin satışıyla birlikte yönetimini biz devir alıyoruz. Türkiye’deki müşterilerimize global ve yereli birleştiren deneyimimizle hizmet sunuyoruz.

 

Türkiye'nin ekonomik gelişmesinde AVM ve perakende sektörünün ne gibi katkıları vardır?
Alışveriş merkezleri en çok istihdama katkıda bulunuyor. Her yıl arttırdığı kadın ve genç istihdam sebebiyle sosyoekonomik bir özelliğe sahip. Özellikle Anadolu’da sosyal yaşama önemli katkısı olan alışveriş ve yaşam merkezleri sayesinde Türkiye’nin sosyal yaşantısı da göz ardı edilemeyecek şekilde değişiyor. Perakende sektörü sadece önemli bir istihdam kaynağı olmakla kalmayıp aynı zamanda iş gücüne çeşitlilik de katıyor. En önemlisi de perakende sektörünün kayıtlı iş gücüne olan katkısı. Organize perakendenin ülke çapında gelişmesi, kurumsallaşma adına atılan adımları artırarak hem ekonominin hem de çalışanların kayıt altına alınmasını sağlıyor.

 

AVM sektörüne yapılan yatırımların artışını göz önünde bulundurduğumuzda, modernleşmeye olan katkılarının artarak devam edeceğini söyleyebiliriz. AVM’lerin bulundukları bölgelerin kentleşmesine ve istihdamın artmasına katkısı çok büyük. Özellikle Anadolu illerinde açılan AVM’ler bu şehirlerin gelişmesine ön ayak oluyor. Aynı zamanda bünyelerinde düzenlenen kültür sanat, spor ve eğlence etkinlikleriyle tüketicilerin boş zamanlarını kaliteli şekilde geçirmelerini sağlıyor.

 

AVM yatırımcılarının önemli bir kısmı yerli yatırımcılar olmakla birlikte, Türkiye’nin bu anlamdaki cazibesi, yabancı yatırımcıların da büyük ölçüde ilgisini çekiyor. Yabancı yatırımcıların ilgisi özellikle son yıllarda artarak devam ediyor. Toplam 367 olan Türkiye’deki AVM sayısının 79’u yabancı yatırım ile gerçekleşmiştir. Bu AVM’lerin toplam kiralanabilir alanı ise 2.9 milyon metrekaredir. Yabancı yatırımcıların en fazla yatırım yapmayı tercih ettiği şehir 15 tane AVM ile İstanbul. İstanbul’u 8 AVM ile İzmir, 5 AVM ile Ankara takip ediyor.

 

AVM ve perakende sektöründe gerçekleştirilen yatırımlarda nelere dikkat edilmeli?
AVM ve perakende sektöründe yapılan yatırımlarda dikkat edilmesi gereken en önemli husus, doğru projenin doğru yerde ve doğru zamanda hayata geçirilmesinin gerekliliğidir. Yatırım kararı alınırken, yatırım yapılacak şehrin ya da bölgenin nüfusu, sosyoekonomik şartları, alım gücü, rekabet durumu, sosyal ve ekonomik olarak gelişme kapasitesi, o bölgede gelecek dönem için yapılacak planlamalar gibi birçok faktör aynı anda değerlendirilmeli ve kapsamlı bir fizibilite çalışması yapılmalıdır.

 

Yeni AVM yasasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye’de alışveriş merkezleriyle ilgili hiçbir kanun yoktu. İlk defa alışveriş merkezleriyle ilgili bir kanun çıktı. Bizde sektörün öncüsü bir firma olarak birebir taslak aşamasında gerekli görüşlerimizi bildirerek kanunun ve yönetmeliğin belirlenmesinde birtakım katkılarımız oldu. Alışveriş merkezi ilk defa tanımlandığı için çok mutluyuz. Ortak alanlarla ilgili birtakım belirlemeler getirildi. Bizde her bir yatırımcımıza, her bir AVM müdürümüze gidip birebir bunlarla ilgili eğitimlerimizi verdik, yasayı ve neler yapılması gerektiğini anlattık. Yasa gereği 2017 Şubat ayına kadar vaktimiz var. Biz şuanda tüm aksiyonlarımızı alıyoruz, yasayla ilgili de umutluyuz. Çünkü birtakım konularla ilgili çerçeveler çizildi ve bizde bu çerçeveler doğrultusunda alışveriş merkezlerini iyileştirmeye çalışıyoruz. Aynı zamanda ortak giderlerde düzenlendi. Biz zaten birçok alışveriş merkezimizde çıkan yasayla birebir gidiyorduk. Bence hem yatırımcı hem de kiracı açısından makul, gayet güzel bir düzenleme oldu. Bizde şuanda bu düzenlemelerle birebir örtüşerek hareket etmeye çalışıyoruz.

 

Mağaza karmasını belirlerken dikkat edilen hususlar neler oluyor?
Türkiye’de 200 ile 300 arası yerel marka var. Yurtdışından da markalar geliyor. Mesela H&M’in gelmesi sektöre ivme kazandırdı, yön verdi. Yerellerde LC Waikiki şuanda uçuyor. Biz yurtdışından marka gelmesini olumlu buluyoruz ama yerel markalarımızla da hareket etmeyi seviyoruz. Örneğin LC Waikiki, DeFacto, Koton, Mudo bizim için önemli markalar. Biz aslında belli bir denge kurmaya çalışıyoruz. Şehrin alım gücüne ve varsa hassasiyetlerine dikkat etmeye çalışıyoruz.

 

Müşteri sadakati ve memnuniyetine yönelik neler yapıyorsunuz?
Yönetim ve pazarlama stratejilerimizi belirlerken önceliğimiz müşteri sadakati ve memnuniyetidir. Verilen hizmet kalitesi, yapılan kampanya ve etkinlikler ile ziyaretçilerimizi memnun etmek, bu doğrultuda verimliliğimizi artırmak planlama stratejilerimizin temel yapı taşlarını oluşturuyor. Ayrıca hedeflerimizi belirlerken yenilenen pazarlama stratejileri de önemli bir kaynağımızı oluşturmakta. Değişkenlik gösteren beklentiler ve beğenileri yakından takip ederek farkındalık yaratacak etkinliklere ve kampanyalara yer veriyoruz. Etkinlik ve kampanyalarımızı yılın 12 ayı boyunca dinamik tutarak, farklı ve eğlenceli birçok aktiviteyi alışveriş merkezlerimizde gerçekleştiriyoruz.

 

2015 sizin açınızdan nasıl bir yıl oldu? 2016 hedefleriniz neler?
2015 gayet güzel bir yıldı, Türkiye genelinde 20 tane alışveriş merkezi açıldı. 2015 yılı JLL olarak da açılışlarla geçirdiğimiz güzel bir yıl oldu. Ciro olarak oldukça iyi rakamlara ulaştık. 2015 uçan bir yıl olmadı ama bizim için iyi geçen, tatmin edici bir yıl oldu. 2016 yılında da aynı ivmeyi kazandık, aynı şekilde devam ediyoruz. Hatta yılın ikinci yarısında daha iyi bir ivme kazanmayı bekliyoruz. Bizim hedefimiz 2018 sonunda 50’den fazla alışveriş merkezine yönetim hizmetini sunuyor olmak.

 

Yatırımcı neden JLL’yi tercih etmeli?
JLL 27 tane projeyle çok ciddi bir dataya ve know-how’a sahip. JLL sahip olduğu deneyimiyle yatırımcıya yön verebiliyor, ona farklı bir bakış açısı sağlayabiliyor. Çeşitli alanlarda ciddi güzel deneyimlerimiz var. Biz hiçbir zaman alışveriş merkezlerinin yatırımcının gözbebeği olduğunu unutmadan hareket ediyoruz. Bizde en az onlar kadar o projeyi sahipleniyoruz ve oranın asla bir finansal yatırım olduğu bilincini kaybetmiyoruz. O nedenle her zaman karlılığı hedefliyoruz. Hazırladığımız birtakım mali tablolarla, performans analizleriyle yatırımcıların geleceği görmesini sağlıyoruz. Kazan-kazan stratejisini belirliyoruz. Dolayısıyla onlarda profesyonel bir firmayla çalışmanın rahatlığını ve zevkini yaşıyorlar. İçeriden yönetilen projedeki katma değerle bizimki çok farklı, biz satın alma gücümüzü kullanıyoruz.
 

Haberin Fotoğraf Galerisi

HAVA DURUMU
İSTANBUL
İstanbul
PİYASALAR
  Alış Satış
DOLAR 3,8872 3,8942
EURO 4,577 4,5853
STERLİN 5,1418 5,1686
ALTIN
ANKET

                 Sonuçları gör.